W tym studium przypadku odzyskiwania danych opiszemy naszą pracę nad uszkodzonym zewnętrznym dyskiem napędem USB G-Drive, który ma wewnątrz dysk twardy Hitachi HTS547575A9E384.

Według Klienta napęd nagle przestał działać prawidłowo. Po podłączeniu głośno klikał. Klient twierdzi, że na pewno dysk nie  upadł, ani nie został uderzony.

Informacje o dysku twardym
Model: Hitachi HTS547575A9E384 (wyjęty z zewnętrznego napędu USB G-Drive)

Wstępna diagnoza

Procedurę diagnozowania zaczęliśmy od rozebrania zewnętrznej obudowy FireWire / USB. Most USB ma niestety układ szyfrujący. Postanowiliśmy wymienić elektronikę na taką, która ma interfejs SATA. Oczywiście z wymianą również firmware. Po wstępnej diagnozie wydaje się, że MBR jest niezaszyfrowany.

Faza diagnostyczna zewnętrznego dysku twardego G-Drive

Nośnik Hitachi został podłączony do specjalistycznej stacji roboczej w celu przeprowadzenia diagnostyki.
Dysk twardy wydaje się działać dobrze i nie wykazuje żadnych oznak klikania. (prawdopodobnie problem powodowała elektronika z uszkodzonym zasilaniem z zewnętrznego mostu USB / SATA).

Tworzenie kopii zapasowych zasobów obszaru dysku twardego odbywa się bez żadnych komplikacji.

Kopia posektorowa przebiegła również bez problemów na sprawny nośnik i została wykonana prawie w 100% (tylko 3 bad sektory poza obszarem użytkowania).

System plików dysku twardego jest określony jako HFS + (współczesny format Apple / Macintosh). Niestety dysk ma jeszcze uszkodzony system plików i nie daje się zamontować w systemie.

Na szczęście logiczne uszkodzenie daje się dość łatwo wyeliminować, a system plików wydaje się być nienaruszony

Dane zostały wyodrębnione na nowym zewnętrznym dysku twardym dostarczonym przez klienta. Całkowity czas realizacji zlecenia to trzy dni od zgłoszenia.