Dysk w obudowie zewnętrznej Samsung Portable

Dysk wewnętrzny Samsung HM641JX

Klient zgłaszał brak reakcji komputera na podłączenie dysku. Wspominał że często nosił dysk w torbie razem z laptopem, ale uważał na niego. Wszystko dobrze działało dopóki podłączony do laptopa, nagle nie wyłączył się z powodu braku zasilania komputera.. Po ponownym uruchomieniu komputera już dysku nie widać. Po kolejnym podłączeniu, słychać było tylko dźwięk towarzyszący podłączeniu USB w systemie, ale nic poza tym.

Diagnoza

Po podłączeniu dysku do stacji diagnostycznej i wykonaniu wstępnych testów wydaje się, że problemem dysku może być przyklejenie głowic do powierzchni talerza.

Przyczyną zatrzymania głowic na talerzach może być wstrząs , uderzenie lecz także uszkodzenie mechanizmu parkowania głowic.
W innych modelach dysków Samsung SpinPoint powodem awarii procesu parkującego również zdarzało się być uszkodzenie Elektroniki dysku. Elektronika rozłącza napęd – wtedy poduszka powietrzna zostaje zniwelowana, co powoduje zaparkowanie głowicy bezpośrednio na talerzu .

Gwałtowne wyłączenie laptopa np. poprzez rozładowanie się baterii – również może spowodować zaparkowanie głowic (zazwyczaj zdarza się to, gdy mechanizm awaryjnego parkowania nie zadziała prawidłowo).

Jeżeli z jakiegoś powodu poduszka powietrzna między talerzem a głowicą, zostanie zniwelowana, głowice przyklejają się do powierzchni talerzy tak jak tafle szkła. Uniemożliwia to w konsekwencji rozruch silnika napędzającego talerze dysku. Jeżeli przyklejenie następuje z powodu uderzenia, bardzo często zostaje uszkodzona powierzchnia magnetyczna. Głowica zostawia wtedy ślad na talerzu. Na tym śladzie dane zostają uszkodzone.

W przypadku uszkodzenia mechanizmu parkującego, głowica często zostaje zerwana przez wirujący talerz, co w konsekwencji powoduje jego zarysowania. Jest to już najcięższe uszkodzenie dysku i odzysk Danych z tego miejsca często jest niemożliwy.  Z tego względu bardzo ważne jest by nie podłączać dysku po takiej awarii. Próby samodzielnego skanowania dysku, prowadzą do jego zapiłowania i ostatecznej utraty Danych.

Wtedy konieczne jest, sprowadzenie głowice do strefy parkowania i wymiana uszkodzonych głowic ( oczywiście tylko w warunkach laboratoryjnych). Niestety nie da się tego zrobić domowymi sposobami. Dysk musi zostać otwarty w sterylnych warunkach.

640GB SAMSUNG HDD USB 3.0 2,5 Portable. Nie rozkręca się

 

Dysk w obudowie zewnętrznej Samsung Portable

Dysk wewnętrzny Samsung HM641JX

Klient zgłaszał brak reakcji komputera na podłączenie dysku. Wspominał że często nosił dysk w torbie razem z laptopem, ale uważał na niego. Wszystko dobrze działało dopóki podłączony do laptopa, nagle nie wyłączył się z powodu braku zasilania komputera.. Po ponownym uruchomieniu komputera już dysku nie widać. Po kolejnym podłączeniu, słychać było tylko dźwięk towarzyszący podłączeniu USB w systemie, ale nic poza tym.

Diagnoza

Po podłączeniu dysku do stacji diagnostycznej i wykonaniu wstępnych testów wydaje się, że problemem dysku może być przyklejenie głowic do powierzchni talerza.

Przyczyną zatrzymania głowic na talerzach może być wstrząs , uderzenie lecz także uszkodzenie mechanizmu parkowania głowic.
W innych modelach dysków Samsung SpinPoint powodem awarii procesu parkującego również zdarzało się być uszkodzenie Elektroniki dysku. Elektronika rozłącza napęd – wtedy poduszka powietrzna zostaje zniwelowana, co powoduje zaparkowanie głowicy bezpośrednio na talerzu .

Gwałtowne wyłączenie laptopa np. poprzez rozładowanie się baterii – również może spowodować zaparkowanie głowic (zazwyczaj zdarza się to, gdy mechanizm awaryjnego parkowania nie zadziała prawidłowo).

Jeżeli z jakiegoś powodu poduszka powietrzna między talerzem a głowicą, zostanie zniwelowana, głowice przyklejają się do powierzchni talerzy tak jak tafle szkła. Uniemożliwia to w konsekwencji rozruch silnika napędzającego talerze dysku. Jeżeli przyklejenie następuje z powodu uderzenia, bardzo często zostaje uszkodzona powierzchnia magnetyczna. Głowica zostawia wtedy ślad na talerzu. Na tym śladzie dane zostają uszkodzone.

W przypadku uszkodzenia mechanizmu parkującego, głowica często zostaje zerwana przez wirujący talerz, co w konsekwencji powoduje jego zarysowania. Jest to już najcięższe uszkodzenie dysku i odzysk Danych z tego miejsca często jest niemożliwy.  Z tego względu bardzo ważne jest by nie podłączać dysku po takiej awarii. Próby samodzielnego skanowania dysku, prowadzą do jego zapiłowania i ostatecznej utraty Danych.

Wtedy konieczne jest, sprowadzenie głowice do strefy parkowania i wymiana uszkodzonych głowic ( oczywiście tylko w warunkach laboratoryjnych). Niestety nie da się tego zrobić domowymi sposobami. Dysk musi zostać otwarty w sterylnych warunkach.